Dlaczego nie masz efektów w MLM?

Wiele osób biorących udział w MLM nigdy nie zobaczy efektów swojej pracy. Jeżeli powoli zbliżasz się do przekonania, że to nie działa, to… masz rację. Ale MLM może działać! Są pewne konkretne powody, dlaczego nie masz efektów w MLM, a z każdym z tych problemów można sobie poradzić i sprawić, że cała machina ruszy i zacznie pracować na twoją korzyść.

Nie ten program!

Podstawowy błąd polega na tym, że mogłeś wybrać nieodpowiedni program. Jeśli wszedłeś w MLM zwiedziony informacjami o tym, ile to tysięcy nie zarabiają liderzy, ale nie przeczytałeś nawet pełnych informacji o firmie, to jest całkiem prawdopodobne, że nie widzisz efektów, ponieważ ten program zwyczajnie nie działa. MLM nie jest idealną maszynką sprzedażową – w niektórych branżach działa lepiej, w innych trochę gorzej, a poza tym sam projekt grup sprzedażowych też może być nieprzemyślany. Jeśli będzie zbytnio obciążał członków struktury, to nie będą oni skłonni pracować.

Pomyśl – jeśli produkt jest nieatrakcyjny albo sama struktura sprzedaży już w swoich założeniach sprawia, że po prostu nie warto kupować danego produktu, to jak chciałeś na tym zarobić? Koniec końców w MLM chodzi o to, żeby ktoś kupił dany produkt czy usługę. Bez tego nie będzie prowizji.

Siedzisz? A wygodnie ci na tych laurach?

Wiele osób nie widzi efektów w MLM, bo po prostu rozsiedli się na laurach po pierwszym sukcesie. Udział w popularnym i rentownym MLM-ie może przynieść zaskakująco dobre efekty już w pierwszej fazie. Ale wtedy łatwo jest popełnić błąd. Jeśli po dwóch miesiącach powiesz sobie „no, mam grupę sprzedawców, teraz tylko czekać, aż prowizje spłyną”, to jest to spory błąd. Ludzie będą się wykruszać (choć w różnym tempie), inni sprzedawcy będą działać i rozbudowywać swoje struktury (koniec końców nawet przypadkowo przejmując twoich klientów), a dla ciebie zostanie mniejszy kawałek tortu.

MLM nie działa sam z siebie

Pewnie nawet ja powiedziałem nieraz, że MLM to sposób na dochód pasywny. Powiedziałem, bo to prawda, ale nie cała. Ten dochód nie pojawia się z dnia na dzień. I jeśli uwierzysz, że w MLM-ie wystarczy poświęcić na pracę godzinę dziennie, to niestety efektów nie zobaczysz. owszem, przy dużej, solidnie zbudowanej grupie będzie to możliwe, ale samo zbudowanie takiej grupy sprzedawców to olbrzymi wysiłek i praca, której po prostu nie da się wykonać w tydzień.

Brutalna prawda jest być może taka, że nie masz efektów w MLM, ponieważ… niewiele robisz. Jeśli to może być przyczyną, wyznacz sobie jasny termin – na przykład dwa czy trzy miesiące – i spróbuj w tym czasie poświęcić na pracę taką ilość czasu, żebyś mógł później z czystym sumieniem powiedzieć, że naprawdę zrobiłeś wszystko, co w twojej mocy.

A może nie nadążasz?

Jednym z powodów, dla których niektórzy nie mogą osiągnąć dobrych wyników w marketingu sieciowym, jest zbyt duży konformizm. Wokół tego rodzaju działalności narosło sporo mitów i osoby biorące udział w strukturach i chcące w ten sposób zarabiać, często są wciąż wytykane palcami. To jeszcze nie problem. Kłopot polega na tym, że jeśli chcesz tego za wszelką cenę uniknąć, to działasz na pół gwizdka, oglądając się na innych. I choć odrobina konformizmu zła nie jest, to na dłuższą metę może cię to za bardzo ograniczać.

Zysk! Zysk za wszelką cenę!

Na drugim biegunie znajduje się całkiem spora grupa osób, które nie widzą efektów MLM, ponieważ są skupione nie na tym, co trzeba. Czego by nie mówić, biznes buduje się na relacjach. Tymczasem wiele osób stara się po prostu dokooptować następne osoby do swojej grupy. Teraz pomyśl: dlaczego sam wszedłeś w MLM? Prawdopodobnie to, że ktoś ci powiedział, ile można zarobić, było ważnym czynnikiem, ale jestem prawie pewien, że dołączyłeś do struktury osoby, która zaangażowała się w przygotowanie materiałów, dała ci wsparcie, była dostępna i wyjaśniała to, czego nie zrozumiałeś. Teraz musisz powielić ten wzór. Być może nie widzisz efektów w MLM, ponieważ chcesz rozbudować strukturę tylko na zasadzie „zapisz się – ja zyskam, a ty nie stracisz”. Tymczasem prawidłowa koncepcja to „zapisz się – ja ci pomogę i zyskasz, a ja przy okazji też”.

Powód oczywisty: brak wiedzy

Często się o tym zapomina, ale nawet jako lider olbrzymiej grupy, nadal jesteś promotorem pewnego produktu czy usługi. Nawet jeśli twoja aktywność sprzedażowa jest niewielka, to w gruncie rzeczy twoja wiedza pracuje na sukces całej struktury. W marketingu sieciowym bardzo liczą się umiejętności miękkie, ale też konkretna wiedza: jak rozpoznać okazję biznesową, jak sprzedawać, jak przedstawiać produkty i wiedza o tym, co w zasadzie sprzedajecie.

Wiem, to może brzmieć dla ciebie dość egzotycznie, ale uwierz – wiele osób nie widzi efektów w MLM-ie, ponieważ po prostu nie mają pojęcia, co robią. Wiem, że celem jest zarobienie odpowiednich pieniędzy, ale to się nie wydarzy przypadkiem! Wiedza i ciągłe doskonalenie swoich umiejętności są w tej branży koniecznością.

A może za bardzo uwierzyłeś w zysk bez inwestycji?

Są pojedyncze przypadki, w których na MLM zarabia się, nie poświęcając wiele czasu i nie inwestując żadnych pieniędzy. Ale to naprawdę rzadkość. Nie istnieje coś takiego jak zysk bez inwestycji. MLM będzie generował pewne stałe koszty również po twojej stronie. Niekoniecznie jednak chodzi o zakup produktów do dalszej sprzedaży – to jest wydatek, który automatycznie finansuje się sam. Kosztuje też utrzymanie i wzmocnienie struktury. Ludzi, z którymi pracujesz, musisz odpowiednio przygotować, dać im wiedzę i narzędzia, dzięki którym będą mogli dla ciebie zarobić.

Dobra wiadomość jest taka, że w wielu przypadkach walutą, której potrzebujesz, nie będą złotówki, tylko godziny. Możesz przecież samodzielnie przygotować materiały szkoleniowe, promocyjne, samodzielnie opracować dodatkowe grafiki czy pomagać członkom twojej struktury budować ich sieci. Tak czy inaczej, musisz nie tylko uwierzyć w swoją strukturę, ale jeszcze w nią zainwestować. To się później zwróci wielokrotnie, ale jeśli już na początku założysz, że biznes zrobi się sam, to nie zobaczysz efektów. Zresztą – kiedy już w coś zainwestujesz, to będziesz dużo mocniej dbać o zwrot z tej inwestycji.

Podsumowanie

Gdyby tak to wszystko zebrać, to okaże się, że najczęściej nie widzą efektów MLM ci, którzy nie do końca rozumieją, jak takie programy mają działać. Skupianie się wyłącznie na zysku, pomijanie struktury, produktów i ich nabywców to prosta droga do porażki. Nigdy nie zobaczysz efektów, jeśli jedynym twoim zmartwieniem będzie puste konto. Powodów niepowodzeń jest oczywiście wiele i każdemu można jakoś zaradzić, ale tym, co łączy ludzi odnoszących sukcesy w MLM, jest zaangażowanie, ciężka praca i poszerzanie swoich horyzontów.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *